.nya dagiset

Idag har jag lämnat A själv för första gången på nya dagiset. Hon har skolats in i två dagar med att jag har varit med hela dagarna från 9-14. Jag tror det kommer gå bra idag, även om hon tyckte att det var lite jobbigt när jag gick.

Första intrycket av dagiset var inte så bra. Först så var det en lång promenad från bussen och dit, 40 min tog det. Inte så kul. Sedan har varje avdelning bara ett stort rum var, plus ett till gemensamt. (Jämför med gamla dagis där småbarns hade 4 rum och storbarns 6). Och knappt några leksaker alls. Och dagisgården är bara en stor, asfalterad plan. Men det sämsta var att det nu går 9 barn varav A är 4½ år och övriga 8 är 1½. Hm.

Men det blev bättre. En av personalen åkte också buss och tipsade att man kan åka en station till, och då blir det plötsligt bara 15 min promenad, max. Så det var ju mycket bättre. Man ska inte lita på västtrafik...
De ska också köpa in fler leksaker och även leksaker som passar stora barn. De hade inte fått det först, eftersom de fått höra att det bara skulle börja småttingar där. Gården ska fixas till så fort det blir varmare ute. Rummen går väl inte att göra så mycket åt, men i det gemensamma så kommer de större barnen få leka när de små sover. (Fast ännu en nackdel, de små som inte kan sova eller när de vaknar, så kommer de små också vara i det rummet och då får de stora aldrig leka ifred för bebisarna).
På andra avdelningen går ett syskonpar som A blivit kompis med, flickan är lika gammal och pojken måste vara något år yngre. Och de ska samarbeta mellan avdelningarna så fort inskolningen är klar, så A kommer nog få gå över en del till den andra och ha gemensam samling och även äta tillsammans med de större sen. Så det blir nog bra. Det ska gå ca 14 barn på båda avdelningarna plus öppna en till, och nu är de väl 9-10 på varje, så vi får hålla tummarna att de nya barnen som placeras är i A´s ålder.
Dessutom så gäller ju detta bara i 3 månader, och det är tur, för annars hade jag nog ångrat lite att vi plockade ut henne ur kön. Men det blir nog bra, personalen var bra och jag tror att de gör det bästa av situationen.

Kommentarer

skriv något:

Namn:
Kom ihåg mig.

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

skriv här:

Trackback
RSS 2.0