.dricks och spyor

Igår var sista dagen för mitt månadskort. Spårvagns, alltså. Och jag har inte råd att köpa ett nytt förrän barnbidraget kommer. Kiosken var stängd så jag kunde inte köpa ett hundrakort tills idag heller, så det blev ju att betala 25 kr till jobbet, och 25 kr hem från jobbet, trodde jag.
Höll på att städa och gick in i ett rum där gästerna var kvar och jag sa såklart ursäkta, stängde dörren och blev lite smått irriterad över gäster som äter frukost, checkar ut och sedan går upp på rummet igen och packar. Men irritationen varade max en sekund, för då öppnar en av gästerna dörren och ger mig två spårvagnskort, det ena helt oanvänt (100 kr) och det andra med 59 kr kvar! Det blir ju 159 kr i dricks! Jag blev sååå glad, och det passade verkligen bra just idag! Snacka om lägligt!
Och jag brydde mig inte ens att rummet tog en halvtimme att städa och att det låg jordnötter över hela golvet.

Dessutom har vi fått högre lön! Nästan 5 kr mer/timme. Och så fick jag spy-tillägg på 200 kr denna månaden. Inte för att det är så roligt att städa bort spyor, men det var inte så farligt just den gången och helt klart värt 200 kr extra. Då tycker jag mer synd om den som ska städa spårvagnen jag åkte med i morse. Satte mig lång bak och undrade vad sjutton som luktade, tittar mig omkring och ser en stor spya på golvet några meter ifrån mig. Behöver jag skriva att jag flyttade lååångt fram i vagnen istället?

Och så har de dragit in spårvagnshållplatsen vid jobbet. Kul. Fast som tur är verkar det gå bussar tillräckligt ofta från en annan hållplats, så det ska nog gå att ta sig dit och hem på samma tid som förut. Och det gäller bara tre veckor.

Trött nu. Ska sova. Troligen ledig imorgon, hoppas. Och troligen långledig över midsommar, hoppas ännu mer!

Kommentarer

skriv något:

Namn:
Kom ihåg mig.

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

skriv här:

Trackback
RSS 2.0