.att läsa

Har precis läst ut julklappsboken, I djävulens spår av någon fransk författare och därför skriver jag inte ut namnet då jag aldrig lyckas minnas det. Den var bra, med mycket grymma mord. Jag vet att det tagit lite tid, men jag har läst en del annat under tiden och så har jag inte direkt tagit mig tid att läsa. Men vad ska jag läsa nu?

Jag vill läsa ut Tad Williams Blommornas krig, det är bara två böcker och jag läste den första när den precis kommit ut, vilket såklart resulterade i att när nästa kom hade jag glömt den första, så jag måste läsa om den.
Men mest är jag ju sugen på de två sista, eller snarare senaste, kommer det en till? böckerna i Deverryserien av Katharine Kerr, denna underbart underbara bästa serie som finns. För det mesta iallafall. En del inkarnationsdelar är lite transportsträckiga. Men iallafall. De två sista (senaste?) böckerna släpps av någon dum anledning inte på svenska, så jag har såklart köpt dem på engelska. Det ska nog funka, har bläddrat i dem och jag förstår det mesta. Men jag minns knappt bok nr 12.  Och bok nr 12 är en stor besvikelse pga översättningen. Hur kan man förstöra en bra bok genom att översätta helt fel? Fattar inte.
Och då tänker jag att om jag ändå ska läsa om bok nr 12 så kan jag ju läsa om hela serien. Jag har ju faktiskt bara läst hela en enda gång, förutom alla favoritavsnitt som jag läst otaliga gånger. Det är det som är så bra med den serien, det är inte bara en huvudhistoria som det brukar (iallafall de jag läst) vara i fantasyböcker, utan många olika, både stora, små och inflätade i varandra.
Jo, jag ska läsa om Deverry. Hela serien, på 14 böcker varav jag läst 12 innan alltså. Bara att sätta igång.

Kommentarer

skriv något:

Namn:
Kom ihåg mig.

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

skriv här:

Trackback
RSS 2.0