.tänk dig

Tänk dig att man ska städa 2,7 eller 2,8 rum på en timme.
Tänk dig att vi imorgon är 6 personer som vardera ska jobba 8 timmar.
Tänk dig att iallafall 1 timme av de försvinner på lite annat, som packa ihop och slänga skräp och att om man jobbar 9-18 så slutar man oftast städa runt 17 iallafall.
Tänk dig att dessa 6 personer gånger 7 timmar blir 42 timmar.
För enkelhetens skull tänker vi 3 rum per timme. Ja, det gör vi. Ibland klarar man tillochmed 4. Jag pratar avresor nu. Egentligen ska dessa 2,7 eller 2,8 vara blandade rum, dvs både avresor (som tar ca 15-20 min) och stannarum (som tar ca 5 min) men oftast stämmer det bäst att säga avresor.
Dåså. 3 avresor i timmen i 42 timmar blir 126.
Tänk dig att ett normalt rum har 1-2 sängar att byta lakan i, byta soppåsar i två papperskorgar, städa en dusch/badkar, handfat, toalett, hänga in nya handdukar, plocka om lite saker i rummet så att allt ligger rätt, damma, dammsuga och torka golv.
Tänk dig då att väldigt många av dessa rum kommer absolut båda sängarna vara använda i.
Väldigt många rum kommer dessutom ha 3 sängar eftersom det är mycket extrasängar.
Tänk sedan att det kommer finnas en hel del rum med tillochmed 4 sängar i.
Tänk sedan mycket skräp.
3 rum i timmen blir nog lite svårt.
Tänk sedan att vi inte har 126 avresor imorgon.
 Vi har 150.

Fast vi behöver inte jobba ihjäl oss. Vi får ta de vi hinner och spara resten till dagen efter. Men det kommer ändå bli tufft och mycket att göra. Och dessutom...
jag jobbar dagen efter.

(Fast jag trivs faktiskt på mitt jobb!)

Kommentarer

skriv något:

Namn:
Kom ihåg mig.

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

skriv här:

Trackback
RSS 2.0