.kan själv

"A kan!" Hör vi hela dagarna.

Allt vill hon göra själv. Igår när hon satt på pottan och jag kom för att kolla hur det gick, tittade hon på mig och sa:
"A kan!"
Vad var det hon kunde då? Jo - hon skulle tömma pottan i toaletten själv. Vilket väl inte jag tyckte skulle vara så bra (såg framför mig hur det blev kiss i hela badrummet) så jag skulle hjälpa henne lite. Tog i pottans kant, vilket ledde till att A drog till och skvätte ut en del och sedan fick hon försöka själv i alla fall.
Några timmar senare var det samma sak igen.
"A kan!"
"Dä mamma!" Hon pekade ut i hallen - jag skulle inte sitta inne på toaletten, utan i hallen, så att hon ostört skulle få tömma sin potta själv. Hon fick försöka - och det gick superbra!
Ibland märker man inte att hon går på pottan, utan hör bara en liten röst från badrummet: "A kan!" och så springer man dit och där står hon och har fixat allt själv.

Fast det blir lite problem när hon vill torka sig själv när hon bajsat... det får hon inte.

Idag när vi varit ute blev hon trött på slutet och ville åka i vagnen. När jag satt henne tog hon tag i selen och sa bestämt: "A kan!"
Hm. Fast jag fick hjälpa henne... det är inte så lätt att knäppa selar, och lätt att klämma sig.

"A kan!" säger hon och vill sätta på en film.
"A kan!" och så försöker hon ta på sig blöja/kläder.
"A kan!" när hon ska ta på sig täcket på kvällen.

Duktig tjej va, och söt som socker.

K har fått ett nytt namn av henne. Hon säger ju "Öjoj" men nu har hon också börjat kalla honom "Noa/Nova". Har ingen aning om vad det betyder. Först trodde jag att hon kanske kom ihåg fel när hon ville säga bror, men det säger hon ju "bjoj" till.


Och min älskade lilla K är så underbar. Han leker "Lilla blå loket" fast hans får heta "Det lilla svarta loket" eftersom hans lok är svart. Men nu vet jag var han fått namnet Greta från iallafall. Och alla Little People gubbar får spela barnen som står och väntar på födelsedagståget som ska köra över de farliga bergen.
Innan idag frågade jag om han saknar dagis. Det gör han, sa han, och sedan låtsasgrät han litegrann och sa att han var ledsen för att han saknar dagis.

Jag hoppas han saknar dagis. För snart är det dags igen. Vart tog sommaren vägen?? Jag bara undrar. Känns som att vi inte hunnit göra någonting, och snart är det över igen...

Föresten kom böckerna igår. Så glad! Alla kom på samma dag, en av böckerna som skulle komma senare kom i ett eget paket samtidigt som postavin, och den andra boken låg i det stora paketet.

Kommentarer

skriv något:

Namn:
Kom ihåg mig.

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

skriv här:

Trackback
RSS 2.0