.inlåsta barn

Barnen har en nyckelknippa med gamla nycklar som inte tillhör någon dörr. Eller ja, någon dörr tillhör de säkert, men ingen som finns här iallafall. K brukar låtsas låsa sin dörr genom att greja med nycklarna i dörren. Jag har alltid varit lite orolig för att han en dag, på något sätt, ska lyckas låsa på riktigt. Men man vill ju inte vara paranoid (även om jag är det ibland) så jag har tänkt att "ääh, de passar ju inte ändå så det är sääääkert ingen fara" och så har jag kontrollerat dörren efter rasslet.

Men så idag. Hade precis diskat efter lunch och skulle kolla till barnen. Dörren till rummet var stängd, jag knackade, skulle öppna- och den var låst!
Hjälp!
Ingen panik än, jag kikade in genom nyckelhålet och såg K. A var där med, sa han när jag frågade. Han var inte rädd.
Jag försökte få honom att stoppa i nyckeln igen och vrida om, och han försökte men det gick förstås inte.
Jag hämtade en av våra nyckelknippor och försökte med alla möjliga nycklar, men det gick inte.
Jag sprang och väckte P och sa att barnen har låst in sig! Försök få K att vrida om nyckeln igen, sa han.
Jag gick tillbaka och pratade med K och såg för min inre blick hur vi återigen skulle få sparka in dörren till det rummet (har en "ny" dörr sedan den förra gick i baklås och fick sparkas in).
Men sen kom jag på att vi har ju fler nycklar i nyckelskåpet. Hämtade, testade och lyckades hitta nyckeln som gå till dörren! Visste inte ens att vi hade en.
Hela dramat var över på ungefär en minut.

När jag väl kom in gick barnen runt och lekte helt stillsamt, och jag frågade K vilken nyckel han använt. Han visade och jag testade den i dörren. Om man stoppade in nyckeln längst upp i låset och inte hela utan bara halva ungefär kunde man lätt vrida om. Så nu vet jag det.
Nyckelknippan beslagtogs, fast de får säkert tillbaka den. Skulle det hända igen så har vi ju faktiskt den riktiga nyckeln till dörren, och dessutom skulle det säkert funka med en skruvmejsel också.
Det enda jag är orolig för nu är dagen han låser in sig på toan och inte kan komma ut. Tror jag ska lära honom låset...

Kommentarer
Postat av: Tiny

Men toadörrar brukar man ju också kunna öppna med en skruvmejsel. (: det brukade vi ju göra hemma. (: men förstår om det var läskigt.

2008-07-19 ~ 14:37:14
URL: http://tinys.blogg.se/
Postat av: Rhoena

Vårt toalås ser annorlunda ut, det är liksom en liten knopp på utsidan man måste vrida runt, så det går inte med skruvmejsel. Kanske med en skiftnyckel, ska testa det nån dag.



haha gick precis och testade och jag TROR det går att vrida runt med fingrarna... ska kolla när P kommer hem, han kan låsa inifrån så ska jag se om jag kan öppna utifrån.

2008-07-19 ~ 15:04:05
URL: http://rhoena.blogg.se/

skriv något:

Namn:
Kom ihåg mig.

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

skriv här:

Trackback
RSS 2.0