.tvestjärtar och getingar

Här flyger det in getingar. "Ticksar" som A säger. Eftersom de sticks. Jag har talat om det för barnen så de ska sitta stilla och inte vifta för mycket när de kommer flygande, så ingen av dem gillar ticksar nu. Hm.
De jagar oss ibland när vi är ute. I förrgår var K livrädd, en geting förföljde oss en lång bit. Jag fick lyfta upp K i famnen och getingen satte sig på mitt hår, min rygg, min arm, K´s hår, K´s ben... jag försökte springa bort lite från den men det gick inte. Jag är inte rädd för getingar men jag vill INTE att de ska sticka barnen. P´s mamma blev stucken av en och blev helt svullen på benet.
Två gånger nu har jag fått dammsuga upp getingar som flugit in. Jag vill inte göra det egentligen (säger hon som utan samvetskval dammsuger upp spindlar och småflugor och tvestjärtar och pälsängrar och skalbaggar och...) men vad gör man? De flyger ju in och ut och in och ut genom balkongdörren.

Tvestjärtar har vi också haft besök av. Först en på tvätten. Dammsögs. Sen en på en filt i soffan. Den skakade P av på balkongen. En på handduken i badrummet när P hade duschat. Den skakades av och spolades ner i badkaret. Sen en i barnens rum, den kröp på A´s hand så hon blev ledsen. Den dängde jag till med min kakuro-bok och tog bort med tvättlapp. Och så en på badkarskanten när barnen badade. Den slog jag till med en tom toarulle så den åkte ner i vattnet (inte meningen) och A råkade ta i den och skrek "ticksa!" och jag hämtade lite grejer från barnens rum och fick upp den med hjälp av en plastmugg och en plasttallrik. Sen spolade jag ner den i avloppet i handfatet.
Vidriga små kryp är de!

Kommentarer
Postat av: Tiny

köp ett insektsnät o sätt i dörren till balkongen! det kanske kan skydda mot getingarna iaf.. och har ni också pälsängrar? dom får man inte dammsuga upp, för dom dör inte. ): Jag spolar ner dom i toaletten.

2008-08-02 ~ 23:39:49
URL: http://tinys.blogg.se/
Postat av: Rhoena

Jag upptäcker någon enstaka pälsänger då och då bara, så de är inget problem iaf :) Usch det visste jag inte, trodde alla djur dör av suget. Dör inte spindlar och dyl heller då? Fast de borde ju dö när de är skalbaggar va? Skalbaggarna är ju värst, larverna kan jag ta med papper men inte skalbaggarna :(

2008-08-03 ~ 13:37:28
URL: http://rhoena.blogg.se/
Postat av: Tiny

skalbaggarna är dom som lägger ägg tror jag. Jag har bara sett larver här.. o dom är asäckliga ju. Jag har läst på om dom, haha. o då stod det att man absolut inte ska dammsuga upp dom, för att dom dör inte, för annars måste man slänga dammsugarpåsen direkt..

2008-08-03 ~ 20:56:53
URL: http://tinys.blogg.se/
Postat av: Rhoena

Jo jag vet, de är ju larver först och blir skalbaggar sen. Usch, så de kan alltså krypa ut ur röret sen då? För om de bara bor i påsen bryr jag mig inte haha. Byter påse så ofta ändå känns det som...



Jag har ju bara hittat ibland, de bor inte i garderobera och sånt iaf, men någon enstaka gång ser jag en skalbagge eller en larv eller ett skal. Tror det är så i lägenheter, samma med silverfiskar. De finns där, bara de inte blir för många få man nog leva med dem :(

2008-08-03 ~ 21:40:55
URL: http://rhoena.blogg.se/

skriv något:

Namn:
Kom ihåg mig.

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

skriv här:

Trackback
RSS 2.0