.tro

Från tjejsnack


Vecka 15/08

  • Tror du på en högre makt/gud? Vad?
Nja... tveksamt. Ibland, men inte på en "gud" i den bemärkelsen. Kanske att det finns någon slags högre makt, men inte en skapande, allsmäktig gud. Svår fråga. Jag kan nog inte definiera vad jag tror på eftersom jag knappt vet själv. Hade jag kunnat välja hade jag velat tro på många olika slags gudar, det låter mycket roligare. Jag tror inte på någon gud som beskrivs i olika religioner iallafall.
  • Tror du på livet efter döden?
Ja, jag tror att det finns något slags liv efter döden. Inte himmel/helvete, men jag tror inte att det är som att sova drömlöst. Jag hoppas att döden inte är en död utan ett liv. Svårt att förklara. Eventuellt att man föds om, men det behöver inte vara här, i denna världen. Eller så är döden en helt egen slags värld, det slutgiltiga...
  • Tror du på spöken/andar?
Jag är en skeptiker som vill tro, men jag har svårt utan egna bevis. Däremot har jag hört historier av andra, som jag litar på och som jag vet inte ljuger. Så... jag tror nog litegrann iallafall.
  • Tror du på reinkarnation?
Se svaret på om liv efter döden. Reinkarnation är nog något av det jag hoppas mest på, tror jag. För om man kommet till ett slutgiltigt dödsrike... då tar det ju aldrig slut. Jag vill nog inte leva odödlig, tror jag, och då är ju reinkarnation ett bra alternativ. Men... ähhh... jag vet inte. Den som dör får se.
  • Tror du på mänskligheten?
Öh, ja jag är ganska så säker på att mänskligheten finns, jag ser människor varje dag och jag tror inte att jag hallucinerar.
Nä men om jag ska vara allvarlig. Tro på mänskligheten? Tro vad? Att människor är goda? Onda? Borde dö ut? Borde finnas kvar? Jag förstår faktiskt inte frågan.
Som sagt är det ganska bevisat att människan finns, och vad som är mänskligt är ju det människor är. Allt som en människa kan vara måste vi ju kalla mänskligt, även ondska, eftersom det är en människa som står bakom.
Men jag tror att jag tycker att mänskligheten ska få finnas. Jag tycker inte att vi är en ras som borde dö ut (hade jag tyckt det hade jag ju inte skaffat barn). Jag tror att de flesta är goda.



Otroligt svåra frågor denna gång. Men jag nöjer mig med mina svar och lämnar det för den här gången. Allt som jag egentligen skulle vilja, eller kanske borde svara, nä det funkar inte, för det skulle ju ta hela livet...






Kommentarer

skriv något:

Namn:
Kom ihåg mig.

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

skriv här:

Trackback
RSS 2.0