.prata är ordet

Fast nu är det om filmens värld. Mest.
Jag blir alltid så trött på filmer och tv-serier, där huvudpersonerna, alltid älskande par, typ skiljer sig och blir jätteovänner bara för löjliga missförstånd. Prata, kanske? Är det så i verkligheten? Att folk bara håller käft om sina misstankar eller känslor eller smyger runt och mår dåligt över saker utan att våga ta upp det? Prata kanske inte löser allt, men det löser det mesta och det löser definitivt missförstånd iallafall.

Vi har kollat på halva Sex and the city-filmen nu, jag och P. Halva för att undertexter muppade sig, och P ska fixa det sa han. Jag kan kolla vidare utan svensk text, men okej. Det är inte det det ska handla om.

Carrie och Big ska gifta sig. Carrie ordnar stort bröllop. Big försöker säga att han inte riktigt vill ha det så, men C lyssnar inte och B försöker inte heller direkt få henne att fatta.
Varför inte prata! Och lyssna såklart. Då hade det löst sig direkt.

Men det värsta är ju när han ringer kvällen innan och hon får en förutfattad mening att allt kommer gå åt helvete och sedan dyker han inte upp i kyrkan och hon sticker, men då har han vänt om och hon ser ju det, att bilen står på andra hållet, och han sticker ut och säger, typ, jag minns inte repliken: "Förlåt, nu kan vi gifta oss, jag ångrar mig.."
Men lyssnar C? Nix. Hon börjar dänga blommorna i huvudet på honom och sedan blir hon jättedeprimerad och mår superdåligt.
Om nu vet jag att det är en f i l m och inget annat, men tänk om hon istället hade skitit i sina förutfattade meningar och stannat framför honom och frågat: Vad i helvete menar du med det här? Och han: Jag fick kalla fötter, men nu har det gått över, kom så sticker vi tillbaka. Och hon: Ok, ja kom! Och så sätter de sig i hans bil (som stod på rätt håll) och åker och gifter sig och lever lyckligt i alla sina filmdagar.

Hm. Hade blivit en ganska kort film. Men ändå. Är verkligheten så att par inte pratar med varandra? Man kan ju tycka att två stycken som ska gifta sig med varann känner varann så pass bra att man vågar ta upp allt. Varför annars vara tillsammans? Varför annars gifta sig? Va?

Ikväll ska vi se fortsättningen, fast jag vet ju hur det slutar.

Kommentarer

skriv något:

Namn:
Kom ihåg mig.

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

skriv här:

Trackback
RSS 2.0