.instängda

Vår köksdörr har ett trasigt dörrhandtag. Det faller i två bitar, vi sätter ihop det och varje gång man öppnar dörren får man ena delen i handen och den andra sitter kvar på andra sidan dörren eller faller i golvet.

Hur det nu kom sig så satt ena handtaget kvar i dörren och den andra låg på hyllan. Och jag funderade på om vi kanske borde lägga det i köket istället, för tänk om vi gick in i köket och råkade stänga dörren så skulle vi inte kunna öppna. Gissa vad som hände?
Alla var i köket med handtaget i vardagsrummet och K stängde dörren.  H o p p s a n.

K blev ledsen och trodde inte vi skulle kunna komma ut, men jag lugnade honom och sa att pappa fixar det. Handtaget på utsidan sticker ut en bit och vi försökte med händerna, en grilltång och en vanlig tång, men det funkade inte.
Jag kom på snilleblixten att vi ringer till grannen och slänger ut nyckeln genom fönstret så kan han öppna åt oss. Fast det föll ju såklart på att alla nycklarna var i hallen.

Fast problemet var ganska enkelt att lösa. P petade ut handtaget som satt i, stack en kniv i låset och vred runt. Fast det var tur att han var hemma, tänk om det bara var jag och barnen, jag hade nog inte fattat ur jag skulle göra.

Sen slog P en spik genom handtagen (ja, det finns alltså redan ett hål där nåt ska sitta som har trillat bort, och det är det som gör/gjorde att handtaget föll isär.

Kommentarer

skriv något:

Namn:
Kom ihåg mig.

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

skriv här:

Trackback
RSS 2.0