.håll koll på pengarna

Eller kanske snarare varorna. Det kunde ha blivit lite pinsamt faktiskt.

Gick till affären med sedlar i fickan. Jag skulle ju bara köpa lite, mjölk och bröd och kanske något pålägg eller så.
Men väl i affären kom jag på att lite frukt är alltid bra och tog en stor klase med bananer. Och en påse äpplen. Barnen ville ha kräm och så blev det ett 12-pack ägg också, alltid bra att ha hemma. Sedan kom jag på att barnen behöver nya tandborstar och deras tandkräm är snart slut, och på väg mot den hyllan stoppade jag ner en tidning med lite sudoku och andra roliga pussel i.
Väl i kassan pipas alla varor in och när bara tidningen är kvar inser jag att det bara är 30 kronor kvar till min absoluta maxgräns för vad jag kunde handla, hade ju som sagt inte kortet med oss.
Lite försiktigt frågade jag vad tidningen kostade... 25 kronor svarade kassörskan och med lite snabb huvudräkning insåg jag att jag klarade mig precis, och fick tillochmed 5 kronor över.
Vilken tur att jag glömde både tvättmedel och toapapper då...

Dagens läxa:
Skriv alltid lapp, och handla bara utifrån lappen
eller
Överslagsräkna, överslagsräkna, överslagsräkna!!

Jag gör ju alltid något av det när jag handlar, men just idag verkade jag leva helt i min egen lilla värld.

Och jag veeet att det inte hade varit så farligt om priset hamnat över min sedelsumma, det hade ju bara varit att säga att hoppsan hoppsan då ska jag inte ha tidningen, men ändåååå. Vissa saker vill jag ha kontroll över.

Kommentarer
Postat av: Tiny

haha, jag kan säga att det händer JÄÄÄTTEOFTA! men det är ju skönt o ha kontroll.

2008-06-18 ~ 23:48:56

skriv något:

Namn:
Kom ihåg mig.

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

skriv här:

Trackback
RSS 2.0