.ingen böter men ändå

Jag utnyttjar biblioteket. Ofta. Varje gång det är dags att lämna tillbaka böcker lånar jag nya. Och det blir nästan bara barnböcker. Och jag lämnar alltid tillbaka dem för sent, och då känner jag mig lite ond för när man bara lånar barnböcker får man inga böter.
Och då tror dom säkert att jag gör det med flit, jag behåller Gosiga gunnar och Varför då och Bu och bä och Lilla syster kanin och Ellen och Hjulboken och Ett lamm till middag och bara rumpor och allt vad de brukar heta för länge med flit för att jag ändå inte måste betala en krona. Undrar om det står i deras dator någonstans att jag är en notorisk lämna-tillbaka-försent-lånare?

Fast till mitt försvar måste jag säga att jag ibland lämnar tillbaka vuxenböcker för sent också, och då betalar jag så snällt mina böter. En gång var de på över hundra kronor, men de var så snälla så jag behövde bara betala typ 36. En annan gång fick jag krav på en bok som redan var tillbakalämnd och då fick de leta och hittade den i hyllan. Det var inte så kul. Då kanske de trodde att jag ville slippa böter så att jag smög in där och ställde den i hyllan själv och sedan ringde och bestred kravet. Nej jag är inte paranoid, jag är bara fundersam så här på tisdagsmorgonen, och förresten är det mest att jag känner för att blogga men jag har inte direkt något att blogga om.

Just nu är det sex barnböcker här hemma och de skulle lämnats tillbaka i fredags. Jag tror att jag får ta K ikväll och dra iväg till biblan och låna lite nytt. Kanske till mig själv också? Men det är så svårt att leta i hyllorna, som att leta efter en nål i en höstack. Jag är så kräsen. Och vårt biblioteks fantasyhylla är SKIT, antingen har jag dem redan eller så är de inte intressanta.
Någon som har ett bra boktips?
Annars får jag väl låna om någon gammal favorit. Fast jag har ju sista boken i Imperiets dotter att läsa ut för tredje gången, och sedan har jag ju börjat i 80 grader från varmvattnet också. Den kan jag ju läsa ut först.

Kommentarer
Postat av: floria

Om du vill gråta så ska du läsa En sorts kärlek av Ray Kluun. Det handlar om ett par med en dotter där mamman ska dö i cancer, och mot slutet när hon ska säga hejdå till sin dotter och aldrig mer se henne så grinade jag i en timme tror jag, var helt förstörd. Den finns i pocket.

2008-04-08 ~ 12:42:13
URL: http://floria.blogg.se/

skriv något:

Namn:
Kom ihåg mig.

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

skriv här:

Trackback
RSS 2.0